כדרך כל אשה

במחנה נוער התלוננה נערה אחת על כאבי בטן. שאלה אותה תיירת אמריקאית : יש לך… (לא זכרה איך אומרים בעברית "מחזור")… מה שיש לנשים ?

המחזור, חלק בלתי נפרד מחייה של אשה, כבר כונה "אורח כנשים" בהקשר של שרה אימנו. בתקופה מעט מאוחרת יותר, מגיע תורה של רחל אימנו לקבוע מטבע לשון. הנה ציטוט מספר בראשית (פרק ל"א, פסוקים ל"ד ל"ה) :

"ורחל לקחה את התרפים ותשימם בכר הגמל ותשב עליהם וימשש לבן את כל האוהל ולא מצא. ותאמר אל אביה אל יחר בעיני אדוני כי לא אוכל לקום מפניך כי דרך נשים לי…"

וכך מסביר הרמב"ן את דבריה של רחל :

"לא הבינותי מה התנצלות זה. וכי הנשים אשר להם האורח לא יקומו ולא יעמודו? אולי אמרה כי ראשה ואיבריה כבדים עליה והיא חולה בבוא האורח כי כן דרכן, וכל שכן במעטות הלידה כרחל שדמיהן מועטין והאורח יכבד עליהם מאד."

הרמב"ן מכיר בתופעת כאבי המחזור הנפוצים אצל נשים "כי כן דרכן". הוא אף סובר שנשים שילדו פחות (כמו רחל שבינתיים ילדה רק את יוסף) מדממות פחות (???) וסובלות יותר (???).

אולם בהבנת הביטוי "דרך נשים" כ"מחזור", מתעוררות שתי שאלות :

1.       האם סביר שרחל אומרת במפורש לאביה שהיא במחזור ? האין זה דיבור לגמרי לא צנוע ?

2.       זמן קצר לאחר מכן רחל יולדת את בנימין, וסביר להניח שהיתה בהריון מתקדם כשדיברה עם אביה.

רוב המפרשים מחשיבים את הביטוי "דרך נשים" כנרדף ל"אורח כנשים". אך האם לא פשוט יותר להבין "דרך נשים" כ"הריון" ? כך ברור כיצד רחל יולדת זמן קצר לאחר מכן, ובעיקר ברור כיצד היא יכולה לומר לאביה, בצניעות מוחלטת, שאינה יכולה לקום מהגמל.

בעצם, מה כל כך ברור ? שאפשר לדבר על הריון, אבל לא על מחזור ? כי מחזור זה גשמי, והריון זו חוויה רוחנית ? כי המחזור בא מהגוף, וההריון מרוח הקודש ?

אוי לנו שאנו חיות בתקופה שבה אפשר לשתף את כל העולם בפרטי פרטים של חוויות מחדר הלידה, ואין אפשרות לומר משפט פשוט כמו "סליחה שאני לא קמה, אני במחזור".

מודעות פרסומת

2 תגובות ל-“כדרך כל אשה

  1. סקירה מעניינת, אך לא כל כך הבנתי את הפסקות האחרונות: את לא קצת סותרת את עצמך בשאלות-תהיות שבפסקה השלישית מהסוף לעומת אלו שבפסקה השניה מהסוף?

    אני יכולה לומר בוודאות שהריון ו-וסת לא נחשבים ביהדות כמנוגדים בהקשר של רוחני/גשמי בהתאמה, אלא יותר במשמעות של מקושר לחיים/מקושר להעדר חיים, למוות. ומכך גם לטהרה/טומאה בהתאמה [לא שיש טהרה מיוחדת בהריון, אבל יש טומאת נידה]. אפשר לומר שזו בעצם הסתכלות על הוסת בחיבור של גוף-נפש: מצב גופני שיש לו משמעות רוחנית [כמו כל נושא הטומאה וטהרה].

  2. זה לא חוסר צניעות לומר לאבא שלה שהיא במחזור, והרמב"ן גם אומר בהמשך שהיא אמרה את זה בגלל הלכות מסוימות שנהגו פעם (רק פעם, לא תקפות לימינו), כך שהיא בעצם הייתה חייבת לומר את זה. המציאות הייתה שמדברים על זה, למרות שאלו זמנים תנכיים ונדמה לנו שלא…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s